יום שני, 2 באפריל 2012

זכאות לגמלה להבטחת הכנסה לנשים השוהות במקלט לנשים מוכות

תיקון מס' 39 לחוק הבטחת הכנסה, התשע"ב-2012, שהתקבל ביום 19.3.2012, (להלן: "תיקון לחוק"), קובע זכאות לגמלת הבטחת הכנסה, לאישה השוהה במקלט לנשים מוכות תקופה העולה על 30 ימים באישור לשכת הסעד או משרד הרווחה והשירותים החברתיים.
כאמור בתיקון לחוק:
"1. בחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 2(א) -
(1) בפסקה (2א), במקום "או (24)" יבוא "(24) או (26)";
(2) אחרי פסקה (8) יבוא:
"(9) היא שוהה במקלט לנשים מוכות באישור לשכת הסעד או משרד הרווחה והשירותים החברתיים תקופה העולה על 30 ימים ושבחודש שקדם לשהייתה במקלט כאמור היתה זכאית לגמלה; לעניין זה, "אישור", "לשכת סעד" ו"מקלט לנשים מוכות" - כהגדרתם בסעיף 7(ג)(5) לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954."
2. בתוספת הראשונה לחוק העיקרי, אחרי פסקה (25) יבוא:
"(26) אישה השוהה במקלט לנשים מוכות באישור לשכת הסעד או משרד הרווחה והשירותים החברתיים תקופה העולה על 30 ימים ושבחודש שקדם לשהייתה במקלט כאמור היתה זכאית לגמלה; לעניין זה, "אישור", "לשכת הסעד" ו"מקלט לנשים מוכות" - כהגדרתם בסעיף 2(א)(9)."
3. חוק זה יחול על מי שביום תחילתו שוהה במקלט לנשים מוכות תקופה העולה על 30 ימים."


בדברי ההסבר לתיקון לחוק האמור, נכתב: 
"סעיף 3 לחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980 (להלן - החוק), קובע כי אדם הנמצא במוסד וכל החזקתו היא על חשבון אוצר המדינה לא יהיה זכאי לגמלה לפי החוק. לפי הסעיף האמור, אישה השוהה במקלט לנשים מוכות אינה זכאית לגמלה לפי החוק, ואם קיבלה גמלה כאמור ערב כניסתה למקלט לנשים מוכות, זכאותה לגמלה נפסקת. על פי רוב, אישה השוהה במקלט לנשים מוכות אינה יכולה להגיע למקום עבודתה מחשש לחייה או משום שהמקלט רחוק ממקום עבודתה, ובשל כך היא נותרת ללא אמצעי קיום בתקופה זו, למעט אמצעי הקיום המסופקים לה במקלט לנשים מוכות. 
הצעת החוק המתפרסמת בזה נועדה לסייע לנשים אלה מבחינה כלכלית, נוסף על אמצעי הקיום המסופקים במקלט.
מוצע לקבוע שאישה השוהה במקלט לנשים מוכות יותר מחודש תהיה זכאית לתבוע גמלה לפי התנאים הקבועים בחוק, ובלבד שהיא שוהה במקלט באישור לשכת הסעד או משרד הרווחה והשירותים החברתיים.
ככלל,  הזכאות לגמלה לפי החוק עומדת למי שמלאו לו 25 שנים, ואולם בחוק נקבעו חריגים המקנים זכאות גם למי שטרם הגיע לגיל זה. מוצע להוסיף על חריגים אלה אישה שטרם מלאו לה 25 שנים ושוהה במקלט לנשים מוכות יותר מחודש. כמו כן, מוצע לקבוע כי זכאותה של אישה כאמור לא תותנה בכך שגם בבן זוגה יתמלאו התנאים לקבלת גמלה. ..."."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה