יום רביעי, 14 במרץ 2012

תיקון מס' 6 לחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, התשע"א - 2011 (להלן: "תיקון מס' 6), מחיל הגבלה של הצבת מכונות אוטומטיות לממכר סיגריות, בשני שלבים, הגבלה שנועדה לאכוף בצורה טובה יותר את איסור המכירה של סיגריות לקטינים ולהגן עליהם מפני נזקי העישון, כאמור בדברי ההסבר להצעת החוק, וכן על כלל הציבור.

כאמור בתיקון מס' 6 שפורסם ביום 11.8.11:
"1. בחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, התשמ"ג - 1983 (להלן - החוק היעקרי), בסעיף 7ב, הסיפה החל במילים "במקום שקבע שר הבריאות" - תימחק.
2. (א) תחילתו של חוק זה ביום כ"ט בטבת התשע"ד (1 בינואר 2014) (להלן - יום התחילה).
(ב) בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה ועד יום התחילה, יקראו את סעיף 7ב לחוק העיקרי, כך שבסופו יבוא "בלי לגרוע מהאמור, שר הבריאות יקבע הוראות בדבר איסור הצבת מכונות למכירת מוצרי טבק בקרבת בתי ספר ומוסדות חינוך; תקנות לעניין זה אינן טעונות את אישור הוועדה כאמור.".

וכאמור בדברי ההסבר להצעת החוק מיום 26.1.11:
"חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, התשמ"ג-1983 (להלן - החוק), קובע איסור מכירת מוצרי טבק לקטינים ומטיל אחריות פלילית על מי שמפר הוראה זו. כמו כן, בעל עסק או אדם העובד בו רשאי לדרוש ממי שמבקש לרכוש מוצר טבק להציג לו תעודה שבה ניתן לוודא את גילו.
על אף האיסור האמור, קטינים יכולים לרכוש סיגריות ממכונות אוטומטיות לממכר סיגריות המוצבות במקומות ציבוריים. בשל העדר פיקוח על גיל הרוכשים ממכונות כאמור לא נדרשים קטינים להזדהות בעת השימוש בהן, ואכן ממחקרים שנעשו בעולם עולה כי חלק ניכר מהסיגריות הנמכרות במכונות האוטומטיות נרכש על ידי קטינים.
סעיף 7ב לחוק, שהוסף בשנת 2001, קובע כי לא יוצבו מכונות למכירת מוצרי טבק במקום שקבע שר הבריאות, אולם עד היום לא קבע השר מקומות כאלו. הצעת החוק נועדה לאסור באופן גורף הצבת מכונות אוטומטיות למכירת מוצרי טבק. איסור זה יהיה בו כדי לחזק את איסור המכירה לקטינים, למנוע מהם גישה נוחה וקלה לרכישת סיגריות ולתרום להגנה טובה יותר עליהם מפני נזקי העישון והסכנות הבריאותיות שבהתמכרות לניקוטין.
כדי לאפשר לבעלי המכונות להיערך לשינוי, מוצע כי תחילת התיקון תידחה ליום י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013).".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה