יום שני, 16 ביולי 2012

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) התשע"ב-2012

ביום 21.05.2012, התקבל בכנסת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2012, (להלן: "חוק שירותי תעופה").
בדברי הסבר להצעת חוק שירותי תעופה נכתב: "נוסעים שרכשו כרטיס טיסה ולא טסו בטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל ביטולה, שינוי במועדה או מסיבה אחרת, נאלצים לא אחת לשאת עקב כך בהוצאות כספיות, נוסף על נזקים שאינם ממוניים הנגרמים להם משיבוש תוכניותיהם; לכך מתלווה לעתים המתנה ממושכת בשדה התעופה. הדין הקיים אינו נותן מענה ראוי למצב זה: כך, לפי חוק התובלה האווירית, התש"ם-1980, שהחיל את האמנות לאיחוד כללים מסוימים בדבר תובלה אווירית בין-לאומית באוויר שנחתמו בוורשה ובמונטריאול, אחריותו של מוביל אווירי לנזק שנגרם לנוסע מוגבלת למצב של איחור בטיסה, בתנאים כמפורט באותן אמנות, ולפיצוי כספי בסכומים קבועים שאינם משקפים בהכרח את מידת הנזק שנגרם לנוסע. כמו כן,נוסע שלא הועלה לטיסה בשל רישום יתר זכאי לפיצוי כספי מוגבל בהתאם לתקנות רישוי שירותי התעופה (רישום יתר), התשמ"ה-1985.
הצעת החוק המתפרסמת בזה נועדה להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם, ובתוך כך לקבוע כללים ואמות מידה לזכאותם הן להטבות כספיות והן לסיוע. יצוין כי החוק המוצע יחול גם אם כרטיס הטיסה הונפק כחלק מחבילת תיור שרכש הצרכן. לפי המוצע, האחריות למתן ההטבות הכספיות והסיוע תוטל על המוביל האווירי שמפעיל את הטיסה, ולעניין טיסה שבה שכר מארגן הטיסה קיבולת מושבים בכלי הטיס (להלן - טיסת שכר) - גם על מארגן הטיסה (להלן - המארגן). הנסיבות שיזכו בקבלת הטבות כספיות וסיוע הן סירוב להטיס נוסע בטיסה, עיכוב במועד הטיסה, ביטול טיסה או שינוי בתנאי כרטיס הטיסה, הכל בתנאים כמפורט בחוק המוצע. נוסף על כך הצעת החוק כוללת הוראות לעניין תופעה של הנפקת כרטיסי טיסה לטיסה שמועדיה לא אושרו מראש על ידי רשות שדות התעופה (תופעה המכונה "טיסה פיקטיבית"), הגורמת לשיבוש בתכניות הטיסה של הנוסעים.
הוראות דומות להוראות החוק המוצע קבועות בתקנות שהתקין האיחוד האירופי בשנת 2004, שעניינן פיצוי וסיוע לנוסעים במקרה של סירוב להטיס נוסע בטיסה, ביטול טיסה או עיכוב בהמראה

(Regulation (EC) No/261/2004 Of The European Parliament And Of The Council Of 11 February 2004)."

יצוין כי סעיף 24 (א) לחוק שירותי תעופה, קובע כי: "תחילתו של חוק זה ביום כ"ח באב התשע"ב (16 באוגוסט 2012) (להלן - יום התחילה)." 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה