יום שלישי, 16 באוקטובר 2012

מידע חשוב לנוער עובד – חוק עבודת הנוער (תיקון מס' 15), התשע"ב-2012


בדברי הסבר להצעת חוק עבודת הנוער, (תיקון מס' 15) (צו למניעת עבירה), התשע"ב-2012, נכתב כי: "חוק עבודת הנוער, התשי"ג-1953 (להלן – חוק עבודת הנוער), מסדיר את התנאים להעסקה של מי שטרם מלאו לו 18 שנים, וקובע עבירות פליליות בשל פעולות מסוימות הנעשות בניגוד להוראות החוק. חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011, שייכנס לתוקף בקרוב, קובע בין היתר כי ניתן להטיל עיצום כספי בשל הפרות של חוק עבודת הנוער.
בהצעת החוק המתפרסמת בזה מוצע להוסיף על כלי האכיפה כאמור אפשרות למתן צו שיפוטי למניעת עבירה, בין כצו מניעה ובין כצו עשה, אשר הפעלתו אינה תלויה בהכרח בנקיטת הליכים פליליים או בהטלת עיצום כספי. תנאי למתן הצו הוא כי יש למפקח עבודה יסוד סביר להניח שנעברה עבירה או שעומדת להתבצע עבירה על חוק עבודת הנוער, אף בטרם הוגש כתב אישום.
נוסף על כך, אם בית הדין לעבודה ייווכח כי בעבירה או בנסיבות העניין יש משום סיכון שלומו או בריאותו של נער, הוא יהיה רשאי להורות על מתן ערובה להבטחת קיומו של הצו.
מוצע לקבוע כי בקשה למתן הצו יכול שתוגש על ידי היועץ המשפטי לממשלה או נציגיו או בידי מפקח עבודה בכיר שמונה לכך, וגם על ידי תובע פלילי, אם הוגש כתב אישום. הצו יכול שיינתן כצו זמני במעמד צד אחד, ובלבד שדיון במעמד הצדדים יתקיים בתוך שבעה ימים מאותו מועד.
מוצע לקבוע שעצם הגשת ערעור או בקשת רשות ערעור לא יתלה את תוקפו של הצו.
השפעה על זכויות הילד
יש בהרחבת אפשרויות האכיפה למניעת עבירות על חוק עבודת הנוער כמוצע כדי לתרום להגנה על שלומם של ילדים."
להלן נוסח התיקון שנתקבל ביום 3.7.2012, ופורסם ביום 5.7.2012, קרי, חוק עבודת הנוער (תיקון מס' 15), התשע"ב-2012, כלהלן:
"1. בחוק עבודת הנוער, התשי"ג-1953, אחרי סעיף 29 יבוא: "צו למניעת פעולה מפירה 29א. (א) (1) היה ליועץ המשפטי לממשלה או לבא כוחו, או למפקח עבודה בכיר ששר התעשייה המסחר והתעסוקה הסמיך לעניין זה, יסוד סביר להניח שאדם מבצע או עומד לבצע, במעשה או במחדל, פעולה מפירה, רשאי הוא להגיש לבית הדין האזורי לעבודה בקשה למתן צו המורה לאותו אדם להימנע מהפעולה המפירה או לעשות מעשה למניעתה (בסעיף זה – צו למניעת פעולה מפירה).
(2) הוגש כתב אישום בשל עבירה לפי חוק זה, רשאי תובע כהגדרתו בסעיף 12 לחוק הסדר הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, להגיש בקשה למתן צו למניעת פעולה מפירה.
(3) בסעיף זה, "פעולה מפירה" – פעולה בניגוד להוראות לפי סעיפים 2, 2א, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 14, 18(ב), 20, 21, 22, 22א, 23, 24, 27ה, 28, 28א, 31, 32, 33ד.
(ב) (1) בית הדין האזורי לעבודה רשאי לתת צו למניעת פעולה מפירה במעמד צד אחד.
(2) ניתן צו במעמד צד אחד, יתקיים הדיון במעמד הצדדים בהקדם האפשרי ולא יאוחר משבעה ימים מיום מתן הצו, ורשאי בית הדין האזורי לעבודה להאריך את תוקפו של הצו למניעת פעולה מפירה, לבטלו או לשנותו, אף אם מי שלגביו ניתן הצו והוזמן כדין, לא התייצב לדיון.
(ג) נוכח בית הדין האזורי לעבודה כי יש בפעולה המפירה או בנסיבות העניין משום סיכון לשלומו או בריאותו של נער, רשאי הוא להורות בצו למניעת פעולה מפירה על מתן ערובה לקיום הצו, בסכום ולתקופה שיקבע."
תיקון חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה – מס' 2
2. בחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011, בתוספת השנייה, בחלק א', אחרי פרט (15) יבוא:
"15(א) מתן הפסקה לנער לשם שימוש בחדר שירותים לפי סעיף 22א לחוק עבודת הנוער;"."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה