יום חמישי, 11 באוקטובר 2012

מידע חשוב למשתמשים בכרטיס אשראי – חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 35), התשע"ב-2012


בדברי הסבר להצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 37) (החזר בשל חיוב בסכום עודף בעסקה מתמשכת), התשע"ב-2012 נכתב כי: "בהצעת החוק המתפרסמת בזה מוצע לקבוע הוראות בדבר החזר סכומים שגובה עוסק המספק טובין או שירותים באופן מתמשך, בהוראת קבע, מעבר לסכום שהוא רשאי לגבות בהתאם לתנאי ההתקשרות בינו לצרכן (להלן – סכום עודף). מוצע לקבוע כי עוסק ישיב לצרכן סכום עודף שגבה ממנו בעסקה מתמשכת, כהגדרתה בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן – החוק), בתוספת ריבית והצמדה.
כמו כן, מוצע לקבוע כי כאשר צרכן יפנה לעוסק בטענה שנגבה ממנו סכום עודף, יהיה על העוסק לבדוק את טענתו בתוך ארבעה ימי עסקים, ואם ימצא העוסק כי טענת הצרכן נכונה, יהיה עליו להשיב לצרכן את הסכום העודף בתוך ארבעה ימי עסקים נוספים. עם זאת, מוצע להסמיך את שר התעשייה המסחר והתעסוקה להתקין תקנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, בדבר סוגי טובין ושירותים שלגביהם יהיה עוסק רשאי לברר את טענת הצרכן או להשיב לו את הסכום העודף בתוך תקופה העולה על ארבעה ימי עסקים.
מוצע להוסיף הוראה בדבר סנקציה אזרחית שתוטל על עוסק שגבה מצרכן סכום עודף בעסקה מתמשכת שלוש פעמים במשך שנה וחצי, ובמעשהו ביטא התעלמות שיטתית מחובתו לנהוג בהגינות כלפי הצרכן. במקרה כזה יהיה הצרכן זכאי לפיצוי בסכום של אלף שקלים חדשים, אף אם העוסק השיב לו את הסכום העודף. פיצוי זה לא יהיה תלוי בנזק.
בעת הכנת הצעת החוק לקריאה השנייה ולקריאה השלישית תבחן ועדת הכלכלה של הכנסת את האפשרות לשנות את מנגנון הפיצוי המוצע ואת התאמתו למנגנון הפיצויים לדוגמה הקבוע בחוק כיום, לרבות חיוב בפיצוי בשל כל מקרה של גביית סכום עודף, אם העוסק גבה סכומים עודפים כמה פעמים במהלך תקופה כמפורט בהצעה."
להלן הנוסח שהתקבל של חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 35), התשע"ב-2012 – "החזר בשל חיוב בסכום עודף בעסקה מתמשכת", אשר יכנס לתוקף ביום 1.1.2013, לאמור:
"1. בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981 (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 13ד יבוא:
13ד1. (א) בעסקה מתמשכת שבה מחייב העוסק את חשבונו של הצרכן בתשלומים לפי הרשאה לחיוב כרטיס אשראי כהגדרתו בסעיף 14ב(ב) –
(1)   טען צרכן כי העוסק גבה ממנו סכום נוסף על הסכום שהוא רשאי לגבות בהתאם לתנאי ההתקשרות (בסעיף זה – סכום עודף), יברר העוסק את טענתו בתוך עשרה ימי עסקים;
(2)   מצא העוסק כי גבה מהצרכן סכום עודף, ישיבו לצרכן בתוך ארבעה ימי עסקים, בתוספת הצמדה וריבית לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א – 1961, מיום הגבייה ובתוספת תשלום בשל הוצאות הצרכן בסכום של 16 שקלים חדשים, רשאי העוסק לזכות את הצרכן בסכום ההחזר במועד החיוב הבא, ובלבד שהודעת התשלום לעניין אותו חיוב נשלחת לצרכן בתוך 30 ימים מתום התקופה האמורה בפסקה (1).
(ב) עוסק ישלח לצרכן תשובה מנומקת בכתב על ממצאי הבירור, כאמור בסעיף קטן (א), בתוך 21 ימי עסקים מיום פנייתו.
(ג) הסכומים האמורים בסעיף קטן (א) יעודכנו ב-1 בינואר בכל שנה, החל ביום י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013), בהתאם לשיעור השינוי בין המדד שפורסם בחודש דצמבר בשנה שקדמה למועד העדכון לבין המדד שפורסם בחודש דצמבר בשנה שקדמה לכך; בסעיף זה, "מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
(ד) השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע סוגי טובין ושירותים שלגביהם יהיה עוסק רשאי לברר את טענת הצרכן או להשיב לו את הסכום העודף בתקופה ארוכה מהאמור בסעיף זה, כפי שיקבע."
2. בסעיף 31א(א) לחוק העיקרי, אחרי פסקה (2ב) יבוא:
"בסעיף (2ב1) טען צרכן כי עוסק גבה ממנו סכום עודף – והעוסק לא השיב לצרכן את       סכום ההחזר המגיע לו לפי הוראת סעיף 13ד1;".
3. תחילתו של חוק זה ביום י"ט בטבת התשע"ג (1 בינואר 2013), והוא יחול על פניות צרכנים מיום התחילה ואילך.".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה