יום ראשון, 14 באוקטובר 2012

מידע חשוב לנושים / זוכים בהוצאה לפועל – חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 41), התשע"ב-2012


בדברי הסבר להצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 39) הוצאה לפועל במסלול מקוצר), התשע"ב-2012, שנתגבש לימים לחלק מהחוק האמור, נכתב כי: "כללי – בפרק ט' להצעת חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2007), התשס"ז-2006 (הצעות חוק – הממשלה, התשס"ז, עמ' 90), הוצע תיקון לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967 (להלן – חוק ההוצאה לפועל). על בסיס הצעת החוק האמורה נחקק חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29), התשס"ט-2008 (ספר חוקים התשס"ט, עמ' 42) (להלן – תיקון מס' 29). בהצעת החוק האמורה הוצע להוסיף לחוק ההוצאה לפועל פרק שעניינו הוצאה לפועל במסלול מקוצר. כמו כן הוצע להקים מנגנון לגביית חובות עד לסכום של 30,000 שקלים חדשים, שיופעל על ידי מערכת ההוצאה לפועל על פי בקשת הזוכה, ושיהיה יעיל ומהיר יותר ממנגנון הגבייה הקיים (להלן – מסלול הגבייה המקוצר).
מסלול הגבייה המקוצר מאופיין במעורבות מינימלית של הזוכה, לאחר הגשת הבקשה הזוכה אינו נדרש לבצע פעולות נוספות, ומערכת ההוצאה לפועל היא הפועלת לגביית החוב. ההליכים שניתן לנקוט במסלול זה מוגבלים לעיקול רכב ולעיקול כספים או זכויות לקבלת כספים הנמצאים בידי צד שלישי. הליכים אלה הם הליכים פשוטים ליישום על ידי ההוצאה לפועל, והניסיון מלמד שהם גם היעילים ביותר. בהצעת החוק האמורה הוצע כי התיק יופעל במסלול הגבייה המקוצר במשך עשרה חודשים ולאחריהם, אם לא צלחו הליכי הגבייה, יועבר התיק למסלול הרגיל.
בישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן – ועדת חוקה), מיום כ"ח באדר התשס"ז (18 במרס 2007), סוכם כי מסלול הגבייה המקוצר ייקבע כהוראת שעה לשנתיים, כדי לבחון את יעילות המסלול. כמן כן נקבעה חובת דיווח לוועדת חוקה בסעיף 20ט לחוק ההוצאה לפועל. בהוראת השעה שנחקקה בסופו של דבר, שונתה הצעת החוק שהציעה הממשלה ונקבע כי במסלול הגבייה המקוצר יהיה ניתן לגבות חובות עד 10,000 שקלים חדשים לתקופה של שמונה חודשים.
ביום י"א באב התשע"א (11 באוגוסט 2011) פורסם חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 34), התשע"א-2011 (ספר חוקים התשע"א, עמ' 1028), שהאריך את תוקפה של הוראת השעה בעניין המסלול המקוצר עד יום כ"ט באלול התשע"ב (16 בספטמבר 2012).
הדיווחים שהוגשו לוועדת חוקה על פי החוק, מצביעים על כך שמסלול הגבייה המקוצר עמד בהצלחה ביעדים שנקבעו לו. בהשוואת אחוזי סגירת התיקים והגבייה בתיקים שנוהלו במסגרת מסלול הגבייה המקוצר עם התיקים הרגילים, העלתה כי שיעור סגירת התיקים והגבייה במסלול הגבייה המקוצר עולה על השיעור האמור לגבי תיקים שאינם מתנהלים במסלול גבייה מקוצר. נוכח נתונים אלה מוצע כי מסלול הגבייה המקוצר יהפוך מהוראת השעה להוראה קבועה.". 
     ·  נוסח התיקון לחוק יפורסם בפרסומים הבאים, עם חלקים נוספים רלוונטיים מהצעות החוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה